Stel cookie voorkeur in

Groep 6

BLOG SCHOUDERCOM

 

In groep 6 gaan we de rekenbewerkingen verder automatiseren, maar uiteraard komen er veel nieuwe zaken bij. U kunt daarbij denken aan:

Onder elkaar optellen en aftrekken
Herkennen en kunnen plaatsen van grote getallen op de getallenlijn
Aanvang van de breuken
Omtrek en oppervlakte berekeningen
Redactierekenen
En zo zijn er nog wel een aantal breinbrekers…

Qua spelling gaat uw kind dit jaar echt een stap verder. Niet alleen worden de woorden ingewikkelder, de werkwoordspelling gaat een grote rol spelen. Ik word of ik wordt? En dan die verleden tijd, ook echt een uitdaging. Ziet u ‘t Kofschip al voorbij varen?

De wereld van de kinderen wordt steeds groter. Was het eerst de eigen omgeving, nu komt heel Nederland in beeld. Natuurlijk qua topografie, maar ook onderwerpen als WATER (dijken, sluizen etc..) DE BEWEGENDE AARDE (dag en nacht, seizoenen) STREKEN EN KLIMATEN (van tropen tot polen).

NEDERLAND heeft ook zijn eigen geschiedenis. Het VOC vaart voorbij, slavernij komt aan bod. Maar, natuurlijk ook de ontwikkeling van onze industrie, de Tweede Wereldoorlog en de Welvaart van ons land.

Bij biologie en techniek krijgen woorden als ‘infrastructuur’ in de meest elementaire vorm al inhoud en de geheimen van vriezen, dooien en condenseren komen aan bod. Voortplanting en “randonderwerpen” krijgen de aandacht.

Net als in de andere groepen is de groepsdynamiek belangrijk. Hoe ga je met elkaar om, durf je elkaar aan te spreken. Durf je je eigen mening te geven of zelf iets te presenteren. Een spreekbeurt, een boekbespreking en een werkstuk worden eerlijk over het jaar verdeeld. De taal- en sociale vaardigheden worden aangevuld met de kennis van afkortingen, spreekwoorden, schrijfvaardigheden (opstel/verslag) en natuurlijk het begrijpen van teksten.

Kortom, in groep 6 hoeft niemand zich te vervelen en als dat wél zo is… dan hebben we nog verrassingen op maat in petto.